پذیرش و ویزای تحصیلی ترکیه

اخذ پذیرش تحصیلی از کلیه دانشگاه های ترکیه به زبان های انگلیسی و ترکی استانبولی در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، مهندسی و حقوق

پذیرش تحصیلی ترکیه

بهترین دانشگاه های ترکیه         رشته های پزشکی، دندانپزشکی و مهندسی     

اخذ پذیرش سریع                    دانشگاه های مورد تایید ایران و اروپا   

شرایط تحصیل در ترکیه و مزایای آن

یکی از کشورهای آسیایی که افراد زیادی مشتاق به تحصیل در آن هستند، ترکیه می باشد. تحصیل در ترکیه دارای مزایای بسیاری است. به همین دلیل سالانه دانشجویان زیادی از اروپا، آسیا، آمریکا و آفریقا تحصیل در این کشور را برمی‌گزینند.

شرط ورود به دانشگاه های این کشور، قبولی در آزمون YOS می باشد. در این آزمون دو مرحله ای ابتدا هوش دانشجو و سپس میزان آشنایی وی با زبان ترکی سنجیده می شود. در مورد مزایای تحصیل در ترکیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پایین بودن هزینه ادامه تحصیل در ترکیه
  • مناسب بودن هزینه زندگی و اقامت در ترکیه
  • وجود فرهنگ بالای مردم این کشور
  • داشتن سیستم آموزشی نوین و پیشرفته و سابقه درخشان در زمینه آموزش و پژوهش
  • معتبر بودن مدرک تحصیلی دانشگاه های ترکیه

لازم به ذکر است که همسایه بودن این کشور با ایران و نزدیکی جغرافیایی آن با کشور ما، مهاجرت ایرانیان به آن را افزایش داده است. ترکیه از نظر آب و هوا، دین و فرهنگ مردم شباهت زیادی به مرام ایرانیان دارد. هزینه پایین زندگی و رفت و آمد به این کشور، راه تحصیل در ترکیه را برای ایرانیان هموار ساخته است.

هزینه ادامه تحصیل در ترکیه

چنانچه برای شما این سوال مطرح است که هزینه تحصیل در ترکیه به چه میزانی می باشد، باید بگوییم که در قیاس با هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی ایرانی، این بها بسیار کمتر است. دو عامل، این هزینه را تحت تاثیر قرار میدهد، رشته تحصیلی دانشگاهی و نوع دانشگاه. رشته های علوم پایه و رشته های علوم انسانی در قیاس با رشته های فنی و پزشکی ارزان تر می باشند.

هزینه ادامه تحصیل در ترکیه و در رشته های پزشکی و دندانپزشکی بالا می باشد، اما چنانچه دانشجو رزومه خوبی داشته باشد، با اخذ بورسیه تحصیلی می تواند از شرایط ایده‌آل تحصیل در این کشور بهره مند شود. نکته قابل ملاحظه در مورد دانشگاه های ترکیه این است که اغلب دانشگاه های این کشور برای دانش آموختگان خود خدمات درمانی رایگان قرار می دهند. مشورت و راهنمایی خواستن از یک مشاور مهاجرت، می تواند راه را برای تحصیل در ترکیه و استفاده از امکانات آن برای شما هموار سازد.

نحوه اخذ پذیرش تحصیلی در ترکیه

به منظور اخذ پذیرش تحصیلی ترکیه، پشت سر گذاشتن مراحل زیر لازم و ضروری می باشد:

برگزیدن رشته تحصیلی و دانشگاه مورد نظر برای تحصیل در ترکیه

این به علاقه و شرایط فرد بستگی دارد که چه رشته و چه دانشگاهی را برای تحصیل بر گزیند. دانشگاه های ترکیه، اغلب از گرید علمی بالایی برخوردار هستند. بنابراین دست ایرانیان در انتخاب کاملا باز است.

تحصیل در ترکیه به زبانهای ترکی ، انگلیسی و سایر زبانها به سادگی امکان پذیر می باشد. شما به عنوان یک دانشجو می توانید به کمک ابزار جستجو گر  “Study Finder”، رشته و دانشگاه مد نظر خود در ترکیه را انتخاب نمایید.

بررسی دانشگاه های مختلف و میزان بورسیه ای که به دانشجو اعطا می کند

برای تحصیل در ترکیه توجه به این نکته حائز اهمیت می باشد که دانشگاه های مختلفی برای انتخاب وجود دارند. بورسیه هایی که توسط موسسات آموزشی و پژوهشی به دانشجویان اعطا می شود متفاوت هستند. اطلاعات مربوط به هزینه تحصیل و شرایط دریافت بورسیه در وب سایت هر دانشگاه به طور کامل شرح داده شده است.

بنابراین چنانچه به دنبال کاهش هرچه بیشتر هزینه های تحصیل در ترکیه هستید، می توانید هم از مشاورین با تجربه در این زمینه کمک بخواهید و هم هر یک از دانشگاه های این کشور را به دقت مورد تحقیق و بررسی قرار دهید.

دولت ترکیه برای دانشجویانی که هزینه تحصیل بالایی داشته و توان پرداخت این هزینه ها را ندارند، شرایط خاص و ویژه ای در نظر گرفته است. لازم به یادآوری است که به رشته های تحصیلی و دانشگاه هایی که پذیرش بدون آزمون دارند، بورسیه تحصیلی تعلق نمی گیرد.

آماده سازی مدارک و اسناد مورد نظر برای پذیرش تحصیلی ترکیه

در ادامه فرآیند اخذ پذیرش تحصیلی ترکیه، نوبت به یکی از مهمترین مراحل انجام کار می رسد و آن آماده سازی مدارک تحصیلی است. این مدارک بسته به دانشگاه مربوطه، رشته تحصیلی و شرایطی که دانشگاه برای پذیرش دانشجویان بین المللی قرار داده است، متفاوت می باشد.

بررسی شرایط ورود به دانشگاه،ارائه لیست نمرات و آزمون های مورد نیاز

هر دانشگاهی به منظور پذیرش و ورود دانشجو، شرایط خاصی تعریف کرده است. برخی از دانشگاه ها دارای آزمون ورودی هستند. برخی برای ثبت نام، نمرات قبلی دانشجو را درخواست دارند. برخی از دانشگاه های معتبر بین المللی در ترکیه بر روی نمرات آزمون TOEFL یا IELTS تمرکز و توجه ویژه دارند.

بررسی کلیه این موارد برای شروع تحصیل در ترکیه لازم و ضروری بوده و از دوباره کاری و مشکلات می کاهد. البته همان گونه که پیش از این نیز گفته شد، یکی از شرایط مهم تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه های ترکیه، نمره آزمون YOS می باشد. چه در رشته پزشکی، چه موسیقی و چه رشته های فنی.

این آزمون از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول آن مربوط به سنجش هوش و استعداد تحصیلی دانشجو می باشد. این بخش دارای 80 سوال در مورد کلیه علوم پایه از جمله ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست شناسی، جغرافیا و هوش است. برای این بخش از آزمون 90 دقیقه زمان در نظر گرفته شده است. زبان انتخابی شما میتواند انگلیسی یا ترکی باشد.

موفقیت در بخش دوم آزمون YOS به میزان تسلط دانشجو به زبان ترکی بستگی دارد.  به هر داوطلب با توجه به میزان تسلط او، نمرات A ،B  یا C داده می شود. بنابراین قبل از اقدام به تحصیل در ترکیه بهتر است خود را برای انجام موفق این آزمون آماده سازید.

درخواست ویزای تحصیلی ترکیه از سفارت این کشور

برای تحصیل در ترکیه، پس از پشت سر گذاشتن کلیه مراحل فوق و پذیرش در یکی از دانشگاه های این کشور، باید پیش از شروع ترم، از سفارت درخواست ویزای تحصیلی ترکیه کنید. این مرحله ممکن است کمی زمانبر باشد بنابراین پس از دریافت پذیرش از دانشگاه مورد نظر خود، به سرعت وارد عمل شوید.

مراحل گرفتن ویزای تحصیلی در ترکیه

در فرآیند دریافت شرایط برای تحصیل در ترکیه، پس از دریافت نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر، نوبت به دریافت ویزای تحصیل در این کشور می رسد. این مرحله از انجام کار به زمان نیاز دارد و تا قبل از شروع ترم دانشگاهی باید به نتیجه برسد.

به منظور دریافت ویزای تحصیل در ترکیه ، به نزدیکترین کنسولگری ترکیه در کشور خود مراجعه نماید. درخواست ویزا به صورت اینترنتی نیز قابل انجام است. برای این کار کافی است به وب سایت وزارت امور خارجه کشور ترکیه به آدرس www. mfa.gov مراجعه نمایید.

روال دریافت اجازه اقامت تحصیلی ترکیه

پس از ورود به ترکیه، ثبت نام در دانشگاه مورد نظر و دریافت ویزای تحصیل در ترکیه ، اقدام بعدی درخواست اقامت در این کشور می باشد. برای شروع کار کافی است فرم درخواست خود را در e-ikamet  تکمیل کرده و در روز و ساعت مقرر به اداره کل مدیریت مهاجرت در استان محل سکونت خود مراجعه نمایید تا بتوانید مدارک بین المللی خود را تکمیل کنید.

پس از دریافت کارت اقامت و شماره شناسایی خارجی (YU)، شما به عنوان یک دانشجو می توانید در ترکیه به راحتی زندگی کنید. تا زمانی که این کارت، دارای اعتبار است، ورود و خروج شما به ترکیه به راحتی امکان پذیر بوده و نیاز به گرفتن ویزای جدید نمی باشد. لازم به ذکر است که شما به عنوان یک دانشجو هزینه ای بابت ثبت درخواست اقامت در این کشور، پرداخت نخواهید کرد.

معرفی دانشگاه های ترکیه

تحصیل در ترکیه مانند تحصیل در بسیاری از کشورها نیاز به تحقیق دارد. در ترکیه دانشگاه هایی با گرید های علمی متفاوت وجود دارند. بنابراین بررسی کلیه دانشگاه های پیش رو قبل از هر چیز حائز اهمیت می باشد.

در ادامه قصد داریم در مورد دانشگاه های مورد تایید اروپا و ایران در کشور ترکیه اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم:

دانشگاه های مورد تایید اروپا در ترکیه

اغلب دانشگاه های ترکیه عضو اراسموس و اراسموس پلاس می باشند. ار سموس یک برنامه بورسیه تحصیلی است که تحت حمایت اتحادیه اروپا اعطا می شود. هدف از این برنامه، سازمان دهی بهتر مهاجرت دانشجویی بین موسسات آموزش عالی اروپا و سایر نقاط جهان می باشد.

تحصیل در ترکیه، امکان دریافت مدارک معتبر اروپایی را برای دانشجویان فراهم ساخته است.

تحصیل در ترکیه و در برخی از دانشگاه های مورد تایید اروپا، امکان دریافت دیپلم آبی را برای داوطلبان فراهم می سازد. این مدرک نه تنها در کشورهای اروپایی که در آمریکا نیز معتبر است. داشتن این مدرک امکان زندگی و کار در هر یک از کشورهای پیشرفته را برای دانشجویان فراهم می سازد.

در ادامه قصد داریم به معرفی تعدادی از این دانشگاه های معتبر بپردازیم:

  • دانشگاه آدیامان: از جمله دانشگاه های ترکیه که دیپلم آبی ارائه داده و مورد تایید اتحادیه اروپا می باشد این دانشگاه است. آدیامان یک دانشگاه دولتی است. بنابراین در کنار ارائه مدرک معتبر، هزینه ادامه تحصیل در ترکیه و در چنین دانشگاهی برای دانشجویان بسیار مناسب خواهد بود. ورود به این دانشگاه شرط معدل داشته و نیاز به قبولی در آزمون ورودی دارد.
  • دانشگاه عدنان مندرس: این دانشگاه جزء محبوب ترین و معتبرترین دانشگاه های دولتی ترکیه می باشد. به دلیل شرایط ویژه ای که برای تحصیل دانشجویان در این دانشگاه وجود دارد، هر داوطلبی برای تحصیل در ترکیه سعی دارد به آن راه پیدا کند.
  • دانشگاه افیون کوجاتپه : از دیگر دانشگاه های معتبر دولتی در ترکیه، این دانشگاه است. شرط معدل و قبولی در آزمون ورودی، برای پذیرش در این دانشگاه الزامی می باشد. دانشگاه افیون کوجاتپه شرایط بسیار ایده‌آلی را برای دانشجویان فراهم می سازد تا آنها بتوانند با دردسر و مشکلات کمتری به تحصیل بپردازند.
  • دانشگاه آکدنیز: از دیگر دانشگاه های مورد تایید اروپا و محبوب در ترکیه، دانشگاه آکدنیز است. این دانشگاه در آنتالیا واقع شده است به همین دلیل امکان تحصیل در ترکیه و در یک موقعیت جغرافیایی و آب و هوای بسیار مطلوب را برای دانشجویان فراهم می سازد. این دانشگاه رشته های زیادی را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا پوشش می دهد.
  • دانشگاه آنکارا: دانشگاه آنکارا از دیگر دانشگاه های معتبر برای تحصیل در ترکیه می باشد. سالانه داوطلبان زیادی به منظور تحصیل و ارتقاء سطح علمی خود، برای ورود به این دانشگاه تلاش می کنند.

دانشگاه های مورد تایید ایران در ترکیه

دانشگاه هایی در ترکیه که مورد تایید وزارت علوم ایران هستند در سه دسته طبقه بندی می شوند: دانشگاه های ممتاز، خوب و متوسط. در این بخش به معرفی این دانشگاه ها خواهیم پرداخت تا برای تحصیل در ترکیه آگاهانه تر قدم بردارید:

دانشگاه های ممتاز ترکیه

  • دانشگاه بیلکنت (Bilkent Universitesi)
  • دانشگاه بغازیچی (Bogazici Universitesi)
  • دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe Universitesi)
  • دانشگاه کوچ (Koc Universitesi)
  • دانشگاه فنی خاورمیانه (Middle East Technical University)
  • دانشگاه های خوب
  • دانشگاه آنکارا (Ankara University)
  • دانشگاه چوکوروا (Cukurova University)
  • دانشگاه دوکوز ایلول (Dokuz Eylul University)
  • دانشگاه اژه (Ege University)
  • دانشگاه ارجیس (Erciyes University)
  • دانشگاه قاضی (Gazi University)
  • دانشگاه فنی استانبول (istanbul University)
  • دانشگاه استانبول (istanbul university )

دانشگاه های متوسط ترکیه

  • دانشگاه آکدنیز(Akdeniz University)
  • دانشگاه آنادولو( Anadolu University)
  • دانشگاه آتیلیم (Atılım University)
  • دانشگاه باهچه شهیر (Bahçeşehir University)
  • دانشگاه اسکی شهیر ( Eskisehir Osmangazi University)
  • دانشگاه آیدین استانبول ( Istanbul Aydin University)
  • دانشگاه بیلگی استانبول (Istanbul Bilgi University)
  • دانشگاه گلیشیم استانبول (Istanbul Gelisim University )
  • موسسه فنی ازمیر ( Izmir Institute of Technology)

رشته های تحصیلی دانشگاه های ترکیه

تعداد رشته هایی مورد تحصیل در ترکیه، بسیار گسترده هستند. در این بین، برخی از رشته ها از محبوبیت و بازار کار بهتری برخوردار می باشند. از جمله این رشته های تحصیلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رشته مهندسی نرم افزار: از جمله رشته های دانشگاهی که به دلیل رشد و پیشرفت فناوری طرفداران بسیاری را به سوی خود کشانده است، رشته نرم افزار کامپیوتر می باشد. تحصیل در ترکیه و در این رشته فنی می تواند آینده خوبی را برای متقاضیان آن رقم بزند.
  • رشته حقوق: این رشته در دانشگاه های معتبر ترکیه و در زیر شاخه های مختلف و متنوعی برگزار می شود. دوره تحصیل این رشته محبوب و پرطرفدار، چهار سال می باشد. داوطلبان با تحصیل در ترکیه و در رشته حقوق و دریافت مدرک کارشناسی در معتبرترین دانشگاه های ترکیه، می توانند در اکثر دانشگاه های برتر جهان، ادامه تحصیل دهند.
  • رشته پزشکی: بیشتر ایرانیان برای تحصیل در رشته پزشکی به ترکیه مهاجرت می کنند. به دلیل شرایط ویژه ای که پذیرش پزشکی ترکیه به همراه داشته و همچنین درآمد و پذیرش بالای پزشکان در سراسر جهان، این رشته دانشگاهی بسیار محبوب شده است.
  • رشته پرستاری: این رشته جزء رشته هایی است که در در کنار رشته پزشکی، بسیار محبوب می باشد. افراد فارغ التحصیل در این رشته هم در ایران و هم در اکثر کشورهای پیشرفته مشغول به کار می شوند.
  • تحصیل در رشته داروسازی: یکی دیگر از زیر رشته های پزشکی که تحصیل آن در ترکیه قیمت بسیار مناسبی دارد، داروسازی است. مقطع کارشناسی این رشته چهار سال به طول می انجامد. دانشجویان می توانند در مقاطع بالاتر نیز در این رشته تحصیل کرده و به موقعیت های شغلی بهتری دست پیدا کنند.

از دیگر رشته های محبوب در ترکیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رشته میکروبیولوژی
  • رشته بهداشت شغلی
  • رشته اقتصاد بهداشت و اقتصاد دارویی
  • رشته های هنری
  • رشته تغذیه
  • رشته آموزش پرواز
  • رشته هتل داری
  • رشته الکتریک
  • و …

پذیرش دندانپزشکی ترکیه

بسیاری از ایرانیان رشته پزشکی، قصد ادامه تحصیل در ترکیه و در زیر شاخه دندانپزشکی را دارند. علت این استقبال مزایایی است که تحصیل در این رشته برای دانشجویان به همراه دارد. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مناسب بودن هزینه تحصیل در این رشته در مقایسه با ایران
  • این رشته اغلب در دانشگاه هایی قابل تحصیل هستند که مورد تایید وزارت علوم ایران می باشند.
  • اخذ این مدرک در دانشگاه های معتبر ترکیه، امکان کار در اکثر کشورهای اروپایی را برای دانشجویان فراهم می سازد.
  • اشتغال در این رشته دانشگاهی درآمد بالایی برای افراد دارد.
  • تحصیل در رشته دندانپزشکی و در دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه بدون آزمون نیز امکان پذیر می باشد.

برای تحصیل و اخذ پذیرش دندانپزشکی ترکیه ، ارائه برخی از مدارک و کسب نمره آزمون ورودی لازم است. این مدارک شامل موارد زیر می باشد:

  • تکمیل فرم درخواست پذیرش از دانشگاه مورد نظر
  • ارائه مدارک تحصیلی اخذ شده و ترجمه آن به زبان ترکی
  • کسب نمره مورد قبول در آزمون های YOS و SAT
  • ارائه طرح یا پروپوزال قابل قبول
  • دریافت حداقل نمره 5.5 برای آزمون IELTS